كوميديا ارض التحرير نكت ارض التحرير
11 فبراير 2011 , تاريخ سيظل خالداً فى ذاكرة المصريين لأجيال و أجيال , إنه اليوم الذى انتصر فيه الحق على الباطل , و انتصر فيه المستضعف على المتجبر المتكبر ,و رد الله تعالى للمصريين كرامتهم المهدرة على مدى عقود ,و أعطاهم الأمل فى غد أفضل يصنعونه بسواعدهم بإذن الله .


لم يخل يوم التحرير يوم سقوط نظام مبارك بإعلانه التخلى و التنحى عن منصب رئيس الجمهورية , لم يخل من تعليقات ساخرة و هزلية كعادتنا فى مصر و نكت و تعليقات طريفة لم تختفى أبداً من على لسان المصريين حتى فى أحلك الظروف , جمعنا لكم بعضاً من هذه الطرائف التى انتشرت على المواقع الاجتماعية و نتمنى أن تشاركونا بالمزيد .

-مبارك قبل خلعه اتصل بعمر سليمان وقال له ابعت الفلوس علي شرم الشيخ وابعت المسلمين علي السعودية والمسيحيين علي أمريكا واقفل وهات المفتاح وتعالي .

-بعد ثورة مصر وتونس يوم الجمعة ، القذافي قرر إلغاء صلاة الجمعة في ليبيا .

-إبليس شاف 3 ملايين بيصلوا في ميدان التحرير راح مصوت وقال : الله يخرب بيتك يا مبارك بقالي 30 سنة أضلل فيهم وأنت بعماليك السودا دي تخليهم يتجمعوا ويصلوا ؟ وهتف مع المتظاهرين "يسقط يسقط حسني مبارك"!

-زين العابدين لما عرف بعت رسالة لمبارك يقوله له فيها : متنساش تجيب دراع البليستيشن معاك – رد مبارك قائلا : لا تعايرنى ولا أعايرك الشعب خالعنى وخالعك .

- مبارك قال أنا خسارة في المصريين وتنحي وقرر إنه يرشح نفسه لرئاسة تونس، مما دفع ملايين التونسيين إلى المطالبة بعودة زين العابدين بن علي.

-شهود عيان فى أروقة وزارة التربية والتعليم أفادوا أنه تم تأجيل امتحانات الدور التانى إلى أجل غير مسمى، معللين هذا بأن النظام سقط وعاوز وقت عشان يلحق يذاكر .

-و رفع بعض المتظاهرين لافتات مضحكة أيضاً كان أبرزها :
"إرجع ياريس كنا بنهزر معاك .. الكاميرا الخفية "


- إعلان وظيفي نشره مبارك بعد تنحيه كتب فيه : رئيس سابق يبحث عن وظيفة .. خبرة في إنشاء الكباري متعددة الطوابق .. والمعتقلات شديدة الوحشية.. ولديه قدرة خاصة على التناحة .

-مبارك قال لأعوانه : فين الفلوس ؟ فقالوا له أنت ناسي يا ريس أننا انفقنا علي البلطجية والحمير في موقعة الجحش .

-سألوا الرئيس عن رأيه في التغيير، قال : التغيير ده سنة الحياة . قالوا :طب وسياتك مش هتتغير؟ قال : أنا فرض مش سنة .

- (حسني مبارك "آسف على الازعاج" انت عملت أكبر "مطب صناعي" في تاريخ مصر والله إنت "وش إجرام" وطول عمرك "دبور" ودلوقتي معاك "زهايمر" باختصار إنت " محترم إلا ربع" كل الشعب بقى ينادي "جعلتني مجرمًا" وعملت الحلو "عسل إسود" ومن السجون "العيال هربت" سرقت من عيونا " الفرح" إنت فاكر مصر "كباريه" وعامل فيها "الزعيم" وكنا نقول يا عم عديها "حين ميسـره... " "ليه.. يا دنيا" "هي فوضى" باختصار حسني مبارك . "طير إنت").

إرسال تعليق

 
Top